Kisah Ikan Emas




Ikan emas tinggal didalam satu akuarium yg amat cantik..tp dia berasa sgt sunyi..Mujurlah ada air yg sentiasa menemani dan menjadi sahabat rapatnya didlm akuarium tersebut..Satu hari Ikan emas berkata kepada air..Air, walaupun kita sentiasa bersama tetapi apabila aku kesedihan..engkau tidak mungkin akan dapat melihat air mataku sampai bila-bila ( sebab apa??fikir-fikirkan)..Seketika kemudian,,air menjawab..Memang benar aku tidak akan dapat melihat air matamu sampai bila-bila..Tetapi aku dapat merasakan air matamu kerana kamu berada didalam hati aku..


Sebagai manusia,,kita tidak seperti ikan emas yg sentiasa berada didalam air..tetapi kisah kita sama seperti kisah mereka..Kita adalah ikan emas..manakala keluarga,sahabat,saudara dan yg lain-lain adalah mereka yg menemani kita..Mereka adalah air dan tanpa mereka kita pasti akan mati..Kadang-kadang kita tidak tahu bahawa mereka menangis kerana kesedihan kita..dan merekalah insan yg paling gembira melihat kejayaan kita..

Tetapi sudah adat dunia..manusia mudah lupa..Orang yang paling dekat dan menyayangi kita itulah yg selalu kita pinggir-pinggirkan..Dek hanya kerana mereka baik dan syg kepada kita..Kita mengambil mudah tentang mereka..Seolah-olah mereka tidak mempunyai hati dan perasaan..Padahalnya merekalah insan yg mengambil tahu tentang kita..Hargailah mereka..sebelum mereka pergi meninggalkan kita dan tidak mahu lagi mengambil tahu mengenai kita..Mungkin hari ini kita ego kepada mereka..esk lusa pasti kita memerlukan mereka..tetapi adakah kita sudah terlambat??Tepuk dada tanya hati kita..Tepuk kepala tanya minda kita..

Bak kata pepatah..Nak capai bintang dilangit..Berlian ditangan menjadi tidak berharga..

Renung-renungkanlah cerita ini dan apa kata anda??

6 comments:

Wat a wonderful philosophy..it is very nice kerol.khehe, aku pun ada bela ikan laga gak atas meja aku nih.ikan laga.

Aku nk share 1 story.kadang2, kita suka tgok org lain.klebihan org laen slaunya…mula timbul iri hati n xpuas hati (pd masa yg sama kita xbersyukur ngan apa yg kita ada). Ada 2 hamba Allah sekor siput babi, sekor kura2. Kura2 slalu puji kecantikan siput sbb cengkerang dia lawa. Siput suka ngan pujian tuh. Realitinya, cengkerang kura2 la lagi lawa n keras 4 protection klu nk dibandingkan ngan siput. Tp kita mmg xsedar apa klebihan yg kita ada..unless ada org gtau..kita juz kena yakkin ngan diri sendiri ..kita ada byk kelebihan yg kita blom terokai..apa yg kita ada, yakin ngan diri sendiri..

 

Haha..Aku just tulis apa yg ada dlm kepala ja..

Wah best jugak cerita kamu..Sgt setuju dgn apa yg kamu katakan..Nnt klu ada cerita2 cengini lg..post rr kat sini ek..hehe..

Senyum selalu..Piece..hehe..

 

Salam kerol, ni maryati ni..dah lupa ke kat aku? hisha n mail? tegur kat ym tp ko x balas pun

 

Mana ada lupa..mustahil aku lupa korang..cuma kdg2 waktu korang tegur aku kat ym aku tak ada kat dpn pc..bila aku dpn pc korang dah sign out dah..huhu..Aku tak lupa korang rr..mai rr Penang..boleh jalan2..hehe..

 

kerrow,msti ikan emas tu muka dier cam hg...hehehe...jgn mare nnt kene jual..huhu..just to make u smile until ur lips touch ur ears..hehe

 

Muka aku cam ikan emas??kira ok la th..seb baik hg tak kata cam dugong ka..haha..siapakah gerangan tuan hamba ini??Hehe..

 

Post a Comment